Werkstress verminderen: 10 effectieve tips  

tips minder werkstress

Werkstress verminderen, is dat nodig? Werkstress is een veelvoorkomend probleem. Maar liefst 1 op de 5 werkende jongeren heeft last van werkstress. Hierdoor zijn ze minder productief en zitten ze minder goed in hun vel. Een hoge werkdruk, een onstabiele thuissituatie en maatschappelijke ontwikkelingen dragen bij aan werkstress. Als je last hebt van werkstress, is het dus belangrijk om hier wat aan te doen. In dit artikel geef ik je 10 tips om werkstress te verminderen.  

1. Stel duidelijke doelen  

Een gebrek aan duidelijke doelen op je werk kan onzekerheid en stress veroorzaken. Het is daarom essentieel om heldere, haalbare doelen te stellen. Begin elke dag of week met een lijstje van wat je wilt bereiken. Maak deze doelen realistisch, meetbaar en specifiek. Zo heb je overzicht en weet je wat je wel en niet moet oppakken.  

2.Prioriteer je taken  

Vind je het lastig om te beslissen welke taken je deze dag of week gaat oppakken? Soms stroomt je mailbox over en krijg je de ene na de andere vraag van je collega’s. Voor je gevoel doe je allemaal kleine klusjes maar kom je nergens écht aan toe. In dat geval is het belangrijk om je taken te prioriteren. Het model van Eisenhower helpt je hierbij. Je denkt bij elke taak na over twee dingen: is het belangrijk? En moet het snel gebeuren of kan het wachten? Een taak die belangrijk is en niet kan wachten, die doe je gelijk. Een taak die belangrijk is maar wel even kan wachten, plan je in voor later in je dag of week.  

werkstress verminderen

3. Neem regelmatig pauze 

Altijd maar doorwerken zonder pauze zorgt ervoor dat je minder productief bent en dat je stress toeneemt. Het is daarom goed voor je om elke dag een aantal pauzes in te lassen. Tijdens deze pauzes houd je je even niet bezig met werk, maar eet je wat of maak je een wandelingetje. Ook even naar de koffieautomaat lopen en een praatje met je collega maken over het weekend kan ontspannend werken! Werkstress verminderen hoeft niet ingewikkeld te zijn! Lees ook deze 10 tips voor een goede werk privé balans. 

4. Wees open over werkstress 

Werkstress verminderen is een stuk eenvoudiger als je werkomgeving je ondersteunt. Vertel je collega’s dat je soms last hebt van werkstress en vraag hen om begrip en steun hiervoor. De kans is groot dat je niet de enige bent. Af en toe in gesprek over werkstress doet je werkomgeving goed!  

5. Leer ‘nee’ zeggen 

Te veel ‘ja’ zeggen is een veelvoorkomende oorzaak van werkstress. Het is belangrijk om je grenzen te kennen en ‘nee’ te zeggen wanneer dit nodig is. Dit vraagt oefening en moed, maar het is cruciaal om werkstress te verminderen en goed in je vel te zitten!  

Vind je het lastig om ‘nee’ te zeggen wanneer een collega je om je hulp vraagt? Het Eisenhower schema uit tip 2 kan je ook hierbij goed gebruiken. Dit schema kun je eventueel ook gebruiken om aan je collega uit te leggen waarom je een bepaalde taak nu even niet oppakt.

Heb jij last van werkstress? Check het aan de hand van deze 10 werkstress symptomen! 

6. Beheer verwachtingen 

Zorg ervoor dat de verwachtingen van jezelf en die van anderen haalbaar zijn. Het is belangrijk om dit aan te geven en duidelijk te maken wat je wel en niet af kunt krijgen binnen de beschikbare tijd. Zo weet iedereen waar hij aan toe is en stel je mensen niet onnodig teleur en vraag je niet teveel van jezelf.  

7. Blijf georganiseerd 

Als je last hebt van werkstress, kom je soms om in de chaos. Werkstress verminderen is er dan niet meer bij, het wordt alleen maar erger! Een rommelige werkplek draagt bij aan gevoelens van onrust en overweldiging. Probeer je werkplek daarom schoon en georganiseerd te houden. Een (digitale) takenlijst kan je helpen om goed overzicht te houden over al je taken.  

8. Investeer in professionele ontwikkeling  

Soms komt werkstress doordat je werk moet doen dat je eigenlijk niet goed kunt. Het is je nooit goed geleerd of je hebt er geen opleiding voor gedaan. Door te investeren in professionele ontwikkeling kun je dit gevoel aanpakken. Vraag je leidinggevende om hulp hierbij. Misschien is er wel een ervaren collega die jou de fijne kneepjes van het vak kan leren. Of is het mogelijk om een opleiding of cursus te doen. Zo krijg je meer grip op je werk en zal je meer zelfvertrouwen krijgen. En hierdoor ervaar je minder werkstress.  

9. Onderhoud een gezonde levensstijl  

Als je werkstress ervaart, is de kans groot dat je ook last hebt van lichamelijke klachten. De een heeft veel hoofdpijn, de ander ineens een raar pijntje in zijn knie dat maar niet weggaat. Lichaam en geest zijn met elkaar verbonden en dat merk je wanneer het goed gaat, maar ook wanneer het minder gaat. Dit werkt de ene kant op, maar ook de andere. Zo kun je jezelf weerbaarder maken tegen stress en werkstress verminderen door lichamelijk een gezonde levensstijl aan te houden. Denk aan een gezond dieet, regelmaat sporten of wandelen en voldoende slapen.  

10. Zoek professionele hulp 

Als werkstress overweldigend wordt, je dagelijkse functioneren beïnvloedt en zelf werkstress verminderen je niet lukt, kan het zinvol zijn om professionele hulp te zoeken. Dit is niet zwak, maar juist sterk! Een psycholoog of coach kan je manieren voor werkstress verminderen leren die zijn afgestemd op jouw situatie. Met deze tips kun je direct aan de gang en je weer fijn voelen op je werk en thuis.  

Werkstress verminderen: cruciaal!

Werkstress verminderen is cruciaal voor het behouden van zowel geestelijke als lichamelijke gezondheid. Neem dit dus serieus! Met deze 10 tips ga jij aan de slag met werkstress verminderen en kun je een gezonde werkplek creëren voor jezelf.  

Andere blogs:

Deze werkstress symptomen moet je serieus nemen! Werkstress is een groeiend probleem in onze samenleving. De druk om te presteren, de lange werkuren en de balans tussen werk en privé kunnen allemaal bijdragen aan een gevoel van stress....
Hoeveel vakantiedagen krijg je per jaar? Kun je extra vakantiedagen kopen of wil je misschien vakantiedagen laten bijbetalen? Alles wat je moet weten over vakantiedagen lees je in dit artikel....